Menu

Ložnicoví přeborníci – tipy na předspánkové rituály pro ženy i muže

Inspirace 19. 3. 2015
Autor: Rudolf Král , Autor, kterému se nejlépe píše a existuje v minimalistických prostorech.

Jak jste se dneska vyspali? Do růžova, do krásy – anebo jste ráno prohodili budík oknem? Spánek je pro naše biologické i sociální fungování naprosto zásadní. V článku vám proto poskytneme cenné tipy pro večerní předspánkové rituály jak pro ženy, tak i pro muže, díky nimž se z vás stanou přeborníci v usínání a zdravém spánku. Ale ještě předtím se podíváme, co mají k tématu říci neurovědy.

1

Spánek ? nicnedělání

Spánkem strávíme asi 32 % života. To je docela dost, nemyslíte? A proč vlastně trávíme tolik času života zdánlivým nicneděláním?
Mozek ale během spánku „nevypíná“ – naopak: některé oblasti jsou dokonce aktivnější než za bdělého stavu. A co se v mozku tedy děje? Nebo jinak, proč vůbec spíme? A vyplatí se nám spánek? Měl pravdu Edison, když řekl, že „spánek je zločinným mrháním času a dědictvím po našich jeskynních předcích“?

Jak vypadá vaše ložnice, ovlivňuje i váš milostný život. Víme, jak si ji zařídit, pokud chcete víc sexu.

2

Vynálezce žárovky se nejenže šeredně spletl, ale byl navíc známý tím, že v noci sice spal jen 4 hodiny, ale přes den si dopřál 2 x 2 hodiny spánku v soukromí své pracovny – v kontextu jeho výroku je to pokrytecké, nemyslíte? Ale k věci. Během a jen během spánku probíhá v těle celá řada procesů nezbytně nutných pro naši fyzickou i psychickou regeneraci. Tak pro začátek se regeneruje imunitní systém. Opravují se a nahrazují opotřebené buňky a poškozená svalová vlákna, kterým jste dali zabrat při sportu. Konsoliduje a třídí se paměť – když se po lekci svahilštiny řádně vyspíte, všechno si zapamatujete daleko lépe.

3

Když spíme málo

Když se vyspíme málo a nekvalitně, k čemu dochází?
Zhorší se vám paměť, kreativita a úsudek. Do dalšího dne se tak rozjedete se zataženou ruční brzdou. Budete impulzivnější – ač jste si to zakázali, sáhnete po cigaretě, dortíku nebo na někoho nepřátelsky vyjedete. Riskujete kardiovaskulární onemocnění nebo cukrovku. A taky až o 50 % zvyšujete pravděpodobnost, že budete obézní. Kvůli stresu z nevyspání si ničíte imunitu. A daleko spíš řeknete „ano“ na nabídku kávy, alkoholu, nikotinu nebo dokonce drog. Nevěříte?
Unavený mozek se svíjí touhou po snadno a rychle dostupné energii ze sacharidů, které se však v těle při nadměrném přísunu ukládají jako tuk, kofeinu a dalších stimulantech včetně nikotinu – nebo i něčem ještě daleko ostřejším.

4

Výsledek? Když pak přijde čas jít si lehnout, jste plni stimulantů a spánek ne a ne přijít. Co uděláte? Pomůžete si alkoholem. OK, pro jednou se nic nestane. Ale používat alkohol jako prostředek na usnutí rozhodně nedoporučujeme ze dvou důvodů. Zaprvé: koledujete si o závislost. Zadruhé: alkohol sice pomůže navodit spánek, ale zároveň vypne všechny ty regenerační procesy, o nichž byla řeč výše. Spánek pod vlivem alkoholu se podobá spíše narkóze.

Ozdobte si ložnici podle svého, abyste se cítili lépe. Těchto 6 polštářů si jednoduše vyrobíte sami. 

5

Jak dlouho spát?

Spánkem po 8 hodin každou noc rozhodně nic nezkazíte. Platí ale, že jste spali dostatečně, pokud ráno nepotřebujete k probuzení budík, ale proberete se sami od sebe. Pokud ale máte nastaveno budíků několik, budíte se ztěžka a vyhrabat se z postele představuje každodenní heroický výkon, asi spíte málo.

6

V roce 1950 jsme průměrně spali 8 hodin každou noc. V roce 2013 už jen 6,5 hodiny. Přitom je obvyklé, že někteří „borci“ spí každou noc pouhých 5 hodin (a do oběda v sobě mají minimálně tři dvojitá espresa) a ještě se tím chlubí. Právě mezi těmito lidmi je velká většina těch, kteří bohužel umírají na silnicích vlivem mikrospánku.
No a teď už se konečně dostáváme ke slíbeným předspánkovým rituálům.

Večerní rituály – tipy pro ženy

  1. Udělejte si relaxační koupel. Čím více bude voda horká, tím unavenější budete. A pokud na to máte, dejte si po vzoru Japonců po horké koupeli ještě ultrarychlou studenou (ano, studenou!) sprchu. Budete pak spát, jako když vás do vody hodí.
  2. V rámci předspánkové cca půlhodiny až hodiny se snažte vyhýbat silnému světlu (o zhoubném vlivu displejů na rychlost usnutí již byla řeč). Jít si těsně před spaním vyčistit zuby do koupelny osvětlené málem jako chirurgický sál není dobrý nápad, pokud chcete rychle zabrat. Řešení? Svíčky. Svíčky všech barev, tvarů a vůní, které vás jen napadnou. Romantika zaručena. A partner ocení, jak vám to ve svitu svíček nádherně sluší…
  3. Hudba má schopnost odplavit stres a naladit nás na tu správnou notu – třeba i co se týká spánku. Pokud chcete nějakou klidnou hudbu poslouchat před spaním rovnou v posteli a ve tmě, spánek se dostaví ještě rychleji.
  4. Uklidňující čaj. Na rozdíl od farmak neriskujete návyk. Váš lékárník nebo bylinkář vám ochotně pomůže vybrat si z desítek bylinných čajů, které vás uspí. Náš jednoznačný favorit? Meduňka! Ale vám možná bude vyhovovat více kozlík lékařský nebo třezalka…
  5. Držíte dietu? Myslíme takovou tu předpotopní, která zakazuje jíst cokoli po 18.00? To pak jdete do postele vyhladovělá a myšlenky na obsah ledničky vás dráždí, zaměstnávají mozek – a spánek? O tom si nechte, ehm, zdát. Doporučujeme tedy lehkou a zdravou večeři 2 – 3 hodiny před ulehnutím. Mimochodem, hubnoucí účinky takovéto diety se nikdy neprokázaly. Daleko spíš vaši linii ovlivňuje kvalita a složení potravy, ne doba konzumace.
  6. Jóga. Když ji budete pravidelně cvičit přes den, budete daleko lépe spát v noci. Kromě jógy můžete samozřejmě chodit i běhat (ale ne večer! Nechcete se před spaním rozpumpovat a nabudit.).
  7. Sex, v ideálním případě i s předehrou, je nejlepším a nejzdravějším uspávadlem, které zatím máme k dispozici. Ale to jste přece věděla?
Rudolf Král

Rudolf Král, Autor, kterému se nejlépe píše a existuje v minimalistických prostorech.

Můj byt je pro mě nejen místo, kam se chodím najíst a vyspat, ale také prostor, který mě inspiruje a nabíjí energií. Baví mě minimalistický design a nadčasové věci, které nevyjdou rychle z módy a na které nejspíš nikdy nebudu mít peníze. Třeba český kubistický nábytek, japonské interiéry, obrazy Mikuláše Medka, elektronika Bang & Olufsen.

Líbil se vám článek? Tak ho pošlete dál