Lesk a bída dojíždění za prací

Autor: TadyJeMoje.cz
Co má společného školník, taxikář, grafička na volné noze, kastelán a překladatel? Mají to blízko do práce. Šťastní to lidé!

My ostatní musíme do práce dojíždět. Někdo deset minut, jiný hodinu. Jezdíme vlaky, které mají pravidelně zpoždění, autobusy, kde je v zimě přetopeno a v létě přepoceno, anebo autem, kde musíme počítat se zácpami, ledovkou, objížďkami, zúžením provozu do jednoho pruhu a dalšími náročnými zkouškami pevného charakteru a olympského klidu.

1

Ale každá mince má dvě strany a na všem lze nalézt nejen nějakou tu vadu, ale i něco dobrého. Podívejme se tedy společně na pro a proti životnímu stylu, který zahrnuje dojíždění. Jste PRO?

1 – Využít čas pro sebe

Cestu do práce a zpět můžete využít na mnoho bohulibých činností: lepší než civět z okna je otevřít si knížku. Nebo dospat, co jste nestihli v noci. Případně se nasnídat (ale nesmí to moc drobit). Hrát počítačové hry. Meditovat. Učit se jazyk. Psát úkoly. Sledovat filmy nebo seriály (už ve vlaku do práce tušíte, kdo je vrah, ale cestou domů zjistíte, že to je celé jinak). A pokud jezdíte po vlastní ose, vždycky můžete alespoň poslouchat audioknihy nebo oblíbené rádio.

2

2 – Překvápko na denním pořádku

Když jste na cestě, zažíváte situace, které byste nevymysleli, a potkáváte lidi, které byste jinak nepotkali – zejména, když váš spoj nemůže jet dále a vy musíte přesedat. Těch nových (naštvaných) tváří, co uvidíte!

3 – Potkáte lásku na celý život

Přímo u nás v redakci máme hned několik mužů a žen, kteří se seznámili se svým současným manželem/manželkou ve vlaku nebo v autobuse na cestě do práce. Kdo ví – jste-li nezadaní, třeba budete mezi nimi!

3

4 – Hurá, kalamita!

Když dojde na sněhovou kalamitu, stoletou vodu nebo na zohýbané kolejnice či popraskaný asfalt díky letním vedrům, máte neprůstřelnou výmluvu – a nemusíte do práce. Jen si to užijte, prostoje budete muset napracovat později.

5 – Do pedálů!

Pokud dojíždíte na kratší vzdálenost a trasa nevede přes centrum města, skvělou alternativou je jízdní kolo. Pravidelné šlapání do pedálů je ekologické, dostane vás do formy, a co je nejlepší: ještě před začátkem pracovního dne máte splněno, co se týká sportovního výkonu pro daný den. (Máte v práci sprchu, že ano?)

4

A pokud si více než sportovní výkon (a ploché břicho) ceníte styl, sedněte na skútr a udělejte si z cesty do práce vyhlídkovou jízdu po okresce!

Fajn, tak to by byla ta pozitiva. Co naopak mluví PROTI dojíždění?

1 – 220 hodin ročně na cestách

Průměrný čas dojíždění do práce je dnes v Česku zhruba 1 hodina (půl hodiny tam, půl hodiny zpět).

To nevypadá tak zle, dokud si nespočítáte, že za 11 měsíců to činí bratru 220 hodin (dvanáctý měsíc, který padne na výlety, dovolené, případně na ležení v posteli s chřipkou, nepočítáme), tedy nějakých 9 dní (a nějaké drobné). Jen cestou do práce či do školy a zpět průměrně za rok strávíme téměř 1,5 týdne.

A co se dá stihnout za 1,5 týdne?

Pro inspiraci se znovu podívejte na bod 1 v části „pro“. Vás neláká naučit se slušně základy cizího jazyka, připravit se na státnice, zvládnout 10minutovou meditaci bez přerušení koncentrace, strhnout osobní rekord v on-line hře nebo přečíst několik knížek – a to všechno v čase, který jakoby „není váš“? Ne? Tak v tom případě se můžete třeba dívat z okna. To má ale nevýhodu, že…

2 – …cestu znáte jako svoje boty

Nestálo by přece jen za to podívat se do bodu 1 s tipy pro smysluplné využití času na cestách?

5

3 – Sakra, kalamita…

Když dojde na sněhovou kalamitu, stoletou vodu nebo na zohýbané kolejnice či popraskaný asfalt díky letním vedrům, máte smůlu – musíte do práce. A nemáte se tam jak dostat. Takže si nedobrovolně čerpáte dovolenou. Anebo příští dny musíte stihnout vše zameškané v řádném termínu.

4 – Dojíždění snižuje produktivitu

Jistě, každý máme na den jen omezené množství energie, která je právě ráno „nejčerstvější“. A naopak mít pracoviště blízko domova produktivitu zvyšuje – navíc máte pak výraznější šanci lépe skloubit pracovní a osobní život.

5 – Vyšší rozvodovost

Ve Švédsku zjistili, že páry, v nichž jeden z partnerů dojíždí víc než 45 minut tam a 45 minut zpět, jsou o 40 % více ohroženy rozvodem.

6

6 – Bolavá záda

Pokud dojíždíte cca hodinu denně, máte o 30 % vyšší šanci na bolavá záda, než váš kolega, který to má do práce jen deset minut přes městský park a kolem pekárny.

7 – Méně spánku

Každá minuta strávená dojížděním vás v průměru stojí 15 vteřin spánku. Za měsíc se tak nastřádá pořádný šlofík.

8 – Musíte vydělávat o 40 % víc, abyste zůstali šťastní

Hodina dojíždění denně vás stojí určitou část subjektivně pociťovaného štěstí – někdo si dal tu práci a spočítal, že je to asi 40 %. Takže abyste byli stejně šťastní jako někdo, kdo může do práce pěšky nebo na kole, musí vám nepohodlí dojíždění kompenzovat přiměřeně veliký plat. Není na čase požádat šéfa, aby vám zvýšil plat o 40 %?

7

Co z toho všeho plyne: pokud můžete, najděte si práci blízko domova. Anebo se za prací přestěhujte. A pokud to z jakéhokoli důvodu nejde, využijte čas na cestách k osobnímu obohacení (třeba i díky přečtení tohoto článku). Třeba časem zjistíte, že právě pro vás je dojíždění tím pravým dárkem, byť zabaleným v neatraktivním obalu.

Diskuze

komentářů


Štítky

Banner TJM_Q2_375x300_c

Přečtěte si také

Designér bydlí i se svou ženou na 35 m²

Interiéroví designéři se realizacemi svých nápadů obvykle rádi pochlubí. Ne každý z nich si ovšem troufne otevřít dveře vlastního bytu a nechat ostatní, ať nahlédnou do jeho osobního prostoru. Designér Alireza Nemati se toho ale nebojí. Tak račte vstoupit.

Pěstování bylinek zvládnete i v bytě

Čerstvé bylinky jsou v kuchyni učiněný poklad. Dodají totiž jídlu skvělou chuť a vůni. Vypěstujte si je letos doma, ať už bydlíte v domku se zahrádkou, nebo v panelákové garsonce.

10 nejlepších kousků z naší facebookové soutěže

Oceňujeme a podporujeme kreativitu všech, kteří chtějí bydlet po svém. Proto jsme vypsali před časem na Facebooku soutěž o nejkrásnější, nejzajímavější nebo nejlíbivější vlastnoručně vyrobenou věc, která zdobí vaše domovy. Přišla nám spousta hezkých fotek, z nichž jste lajkováním vybrali dvacítku a z té pak porota desítku výherců. Každý z oceněných dostává od Českomoravské stavební spořitelny odměnu patnáct tisíc korun a se všemi vás postupně na TadyJeMoje seznámíme.

Malý městský byt budoucnosti

Jak budou v blízké budoucnosti vypadat malometrážní byty? Nejspíš se v nich budou různě posouvat stěny, vyklápět podlahy a rozkládat nábytek. A všechno se to bude ovládat pomocí tlačítek. Podobné byty už se vlastně začínají stavět i dnes.

Malinké mobilní domky se vejdou všude

Inspirativní dřevěný minidomek o rozloze necelých 20 m² je zařízený veškerým potřebným vybavením. Jihokorejští architekti jej představili teprve v loňském roce a při jeho projektování se soustředili hlavně na snadnou mobilitu, šetrnost k přírodě a efektivní využití vnitřního prostoru.

6 kaktusů, co nepíchají, ale zdobí

Ať už patříte mezi milovníky kaktusů, nebo vám jejich pěstování nic neříká, tyhle originální dekorace, které si navíc zvládnete vyrobit sami, dodají vašemu interiéru osobitý, Mexikem říznutý styl. O tyhle kaktusy se navíc nepopícháte a nemusíte je zalévat.

4 přípravky na praní, které si vyrobíte doma

Aviváž, prací prášek, bělidla, odstraňovač skvrn… Proč je kupovat, když si je můžete doma vyrobit během chvilky, a navíc v daleko ekologicky šetrnější verzi? Našli jsme pro vás pár návodů, které zvládne každý a vyjdou vás na pár korun.

Z betonu deprese nemáme

Jakub Malý alias DJ Doemixxx si spolu s partnerkou Nicolou nemůže své nové bydlení v panelovém domě vynachválit. S totální rekonstrukcí, která se především týkala změny dispozic a řešení industriálních detailů, se mladý pár obrátil na architekty ze studia NEUHÄUSL HUNAL. Osobitou atmosféru však vytvořil hlavně vlastními nápady.

Ministudio z kontejnerů postavili na střeše bytového domu

Indie je hned po Číně druhou nejlidnatější zemí světa. A kde není prostoru nazbyt, tam přichází na řadu originální řešení. Třeba jako v indické metropoli Nové Dillí, kde se mladý pár podnikatelů rozhodl nedostatek místa řešit po svém – přístavbou malého bytu z kontejnerů přímo na střeše několikapatrového bytového domu.