Jak se skvěle vyspat

Autor: TadyJeMoje.cz
Spánek – kouzelná pilulka pro zdraví, chytrost a krásu + 12 tipů, jak se skvěle vyspat

1

Společnost spánkových deprivantů. Taky trpíte „sociálním jet lagem“ z nedostatku zdravého spánku? Naše na výkon zaměřená společnost obvykle chápe spánek jako něco, co nám brání být ještě aktivnější, produktivnější a na více místech najednou. Před 50 lety se v noci spalo průměrně o 2 hodiny déle než dnes. Spánek někteří z veleknězů hypervýkonnosti dokonce vidí jako „nutné zlo“, které můžeme klidně zanedbávat. „Prostě si ráno dám o jedno dvě kafe víc a jede se dál.“ Vážně?

2

Spánek nahradíš jen… delším spánkem.
Nedostatek spánku snižuje výkonnost, zvyšuje reakční čas, ničí imunitu, krásu, zrychluje stárnutí, vyvolává cukrovku, snižuje inteligenci, přispívá k duševním poruchám a nemocem včetně chorob mozku – a v extrémních případech může dokonce i zabít. Spánek je jednou z mála výjimek z pravidla „méně je více“: 6 hodin denně je málo (po 14 dnech takového spánku vykazujete stejné hodnoty pozornosti, soustředění a tvořivosti, jako byste byli nepřetržitě vzhůru dva dny), 7 je kompromis, 8 a více hodin za noc je ideál.

Když budete dostatečně spát, váš život se změní – a to doslova přes noc.

  • Budete zdraví, krásní, chytří, štíhlí a dobře naladění. Schválně si zkuste jít někdy na kutě dřív – vyspíte se do růžova, mozek bude fungovat na plné obrátky, během spánku spálíte nezanedbatelné množství tuku a váš imunitní systém se vyzbrojí na boj s případným nepřítelem.
  • Vyhnete se nemocem mozku. Jak to? Mozek se během spánku naplní velkým množstvím mozkomíšní tekutiny, která jej zbavuje odpadních proteinů, které se ukládají v prostoru mezi neurony. Odtud podle vědců zřejmě pramení ona tajemná spojitost mezi nedostatkem spánku a chorobami mozku jako Alzheimer či Parkinson.
  • Budete mít práci dříve hotovou. Nemusíte být génius, abyste pochopili, že vyspaný člověk zvládne tutéž práci za kratší dobu. Sbohem, přesčasy nebo celonoční studium!
  • Budete vždy na vrcholu svých schopností. Skvělý spánek, skvělý den!
  • Budete vyrovnanější a lépe se vám vybaví příjemné vzpomínky.
  • Sportujete? Vydatný spánek po tréninku (nebo třeba po vysokohorské túře) funguje jako přirozené anabolikum. Během spánku – zejména v tzv. fázi hlubokého spánku – se vylučuje růstový hormon, který doslova opravuje tělo a podněcuje k růstu svaly i kosti.
  • Zlepší se vám paměť, učení vám půjde snáz a budete kreativnější. Díky dostatku času na REM fáze spánku si mozek v noci utřídí nové informace a uloží to podstatné.

3

12 TIPŮ JAK SE SKVĚLE VYSPAT

Nebojte se, nebudeme vám radit, jak si uspořádat ložnici, jaké závěsy si koupit nebo kam v místnosti umístit postel. Základní pravidla jsou jednoduchá a dodržovat je zvládne úplně každý (tedy kromě těch, kdo pracují na dvě nebo dokonce tři směny). Tady jsou:

1. Vyhněte se kofeinu po obědě.

Máte potíže večer spát? A kdy si dáváte poslední kávičku? Zkuste se řídit pravidlem „žádná káva po poledni“ a uvidíte, jak večer usnete. Jako miminko!

2. Nekuřte.

Nikotin je, stejně jako kofein, stimulant. A co dělají stimulanty? Nabuzují a odkládají únavu i spánek.

3. V posteli spěte a milujte se. Tečka.

V ložnici se věnujte pouze a jedině těmto dvěma věcem: spánku a sexu. Knížku si vezměte třeba na gauč a na film se přece můžete dívat v obýváku. A jíst je stejně nejpraktičtější v kuchyni u stolu.

4. Cvičte.

A to denně. Přivodíte si tak zdravou únavu a večer usnete raz dva. Nemusíte rovnou zvedat železo nebo dělat 100 kliků, stačí se denně alespoň projít, zaběhat si nebo začít s jógou. A když už jdete do fitka, tak ne pozdě večer – rozpumpujete svůj organismus a usínat budete naopak hůře.

5. Hlídejte si teplotu ložnice.

Ideální je 18 – 21°C. To může být trochu problém v létě. A nejenom když máte okna na západ.

6. Ticho.

Klid a ticho je klíčem k dobrému spánku. Pokud spíte v pokoji obráceném do rušné ulice plné tramvají a shonu, použijte staré dobré špunty do uší.

7. Nepijte alkohol „na usnutí“.

Tzv. „šláftruňk“ sice pomůže rychleji usnout, zároveň se ale nevzbudíte odpočati a osvěženi. Alkohol totiž oddálí nástup REM fáze spánku.

8. Pravidelnost, pravidelnost, pravidelnost.

Tělo miluje rituály. Dopřejte mu víceméně pravidelně usínat i vstávat ve stejný čas (a to ideálně i o víkendech, ehm, ehm), a ono se vám odmění. Jak? Třeba tím, že po pár týdnech už nebudete potřebovat budík!

9. Pozor na monitory a displeje.

Televize, počítač, tablet, telefon. Všechna tato zařízení spojuje to, že jejich monitory vyzařují modrobílé světlo, které ze všech vlnových délek nejefektivněji brzdí sekreci melatoninu (ano, to je ten hormon, který se vylučuje, když padá soumrak a nastupuje noc, a díky kterému jsme ospalí a máme chuť to zalomit). Snažte se všechny monitory vypnout nejméně hodinu před tím, než půjdete spát. Co takhle místo bezcílného brouzdání po síti raději zvolit starou dobrou knížku do postele?

10.   Vytvořte si předspánkový rituál.

Zahrnuje výše popsané vypnutí všech elektronických zařízení, vaření uklidňujícího čaje, tělesnou očistu a další bohulibé činnosti, které vás naladí na nadcházející spánek. Ideální je klidný rozhovor s partnerem. Nebo sex. Tvořivosti se meze nekladou, ale základní idea je jasná: zklidnit se, zpomalit, neřešit práci, starosti nechat na ráno. Uvidíte, že ráno bude opravdu moudřejší večera.

11.   Relaxujte.

Osvojením některé z relaxačních technik – nabízí se tisíciletími prověřená meditace – si kromě vyrovnanější mysli, zvýšené tvořivosti a dalších pozitivních výsledků přivodíte i lepší spánek. Výzkumy naznačují, že asi 50 % případů nespavosti souvisí se stresem. Nesnažte se léčit pouze stresové symptomy různými Xanaxy, Stilnoxy a dalšími chemickými „usínadly“, a raději vytrhněte plevel i kořeny.

12.   Objevte krásu „šlofíka“.

Když se vám nepodaří se pořádně vyspat v noci, nezoufejte – vždycky to můžete dohnat přes den krátkým, leč osvěžujícím zdřímnutím. Stačí i 5 minut, a to nejlépe po obědě. Dělal to tak John Lennon, Albert Einstein a další hvězdy, a kam to dotáhli! Jen nevíme, jak to budete vysvětlovat svému šéfovi (pokud tedy nepracujete v Googlu a podobných firmách, kde už zázračné účinky krátkého zdřímnutí objevili a zavedli do každodenní praxe).

 

Líbil se vám článek? Sdílejte ho! Nebavil vás, nudil a málem jste u něj usnuli? Taky fajn – můžete ho použít třeba rovnou dnes večer jako uspávadlo, až zase nebudete moci zabrat. :)

Diskuze

komentářů


Štítky

Banner TJM_Q2_375x300_c

Přečtěte si také

Úsporné mikrobydlení pro single nájemníky

Sehnat malý a cenově přijatelný byt v centru velkoměsta může být pořádný oříšek. O jeho rozlousknutí se ve spolupráci s developery a architekty pokoušejí metropole v různých koutech světa. Některé si na něm už pořádně vylámaly zuby, jiným se naopak zadařilo. K těm úspěšným se minulý rok připojilo i město New York s projektem Carmel Place.

7 tipů, jak doma uskladnit tužky

Klávesnice vládnou světu, většina z nás psací pero do ruky nevzala už pěkně dlouho. I přesto se ale většině z nás povalují pastelky a pera jen tak halabala po stole. Srovnejte je do latě a najděte jim jednou pro vždy pevné a stylové místo, ať nepřekáží!

Annelie Paurová Herz: Jsem blázen do tvoření

Prvním z výherců naší soutěže na Facebooku, které vám postupně všechny na stránkách TadyJeMoje představíme, je Annelie Paurová Herz. Spolu s manželem Jiřím Paurem milují skandinávský styl, hlavně přírodní prvky a tlumené barvy. Na podzim plánují rekonstrukci a těší se na zařizování dětského pokojíčku pro svého čtyřměsíčního syna.

Bydlení v orientálním stylu

Detailně propracované mozaiky, ručně tkané koberce, měkounké polštářky nebo kovové nádobí, to všechno jsou atributy, jimiž se vyznačují orientální interiéry. Nemusíte bydlet zrovna v Marrákeši, Káhiře či Istanbulu a stejně jim to může u vás doma slušet.

Moderní dvoupokojové studio pro dva

Jacque a Hanne tvoří velmi milý a přátelský pár. Dvojice si v průběhu společných let vysnila útulné letní sídlo poblíž pláže. Sny se jim povedlo převést do reality minulý rok, a dnes nás proto s radostí zvou na návštěvu svého zbrusu nového bydlení v živelném středomořském stylu.

5 interiérů s fešáckými paravány

V malém bytě byste se měli snažit prostor spíše otvírat, ale co když najednou potřebujete nějaký koutek, kam si budete moct zalézt, aby vás nikdo nerušil? Zajímavým řešením podobného dilematu mohou být mobilní paravány.

Květinové bydlení

Nemusíte být zrovna nenapravitelní romantici, a přesto uvidíte, že s květinami vstoupí do vašeho bytu dobrá nálada. A nemusí to být jen řezané květiny ve váze, klidně je můžete mít na závěsech, povlečení nebo třeba na nábytku. Schválně se podívejte, jak květinový motiv vykouzlí ve vašem interiéru optimistickou atmosféru rozkvetlé louky.

Nejčastější důvod domácích hádek kvůli penězům? Bydlení!

Kvůli čemu se lidé doma nejčastěji hádají, když jde o využití volných financí? Tak na to se nedávno dotazovala agentura IBRS tisícovky lidí. A výsledky jsou zajímavé: 28 % respondentů uvedlo na prvním místě bydlení.

Zbavte se hmyzu bez chemie

Objevil se u vás doma nezvaný hmyzí host? Přestaňte panikařit a odvolejte chemický poplach! V boji s mravenci, komáry, vinnými muškami a dalšími nepříjemnými škůdci vám pomůžou běžné zásoby ze spíže.